Työyhteisösovittelu,
mahdollisuus kehittää työilmapiiriä
Riitatilanteita on lähes jokaisessa työpaikassa, ja niihin puuttuminen voi tuntua haastavalta. Työyhteisösovittelussa ongelman ratkaisevat työpaikan konfliktiin osallistujat itse, asiantuntevan sovittelijan avustuksella.
Sovittelija ei ole tuomari tai terapeutti -hän on puolueeton henkilö, joka auttaa osapuolia kohtaamaan toisensa avoimesti ja rakentavasti.
Millaisia tilanteita sovittelulla voidaan ratkaista?
- kiusaaminen, epäasiallinen kohtelu
- organisaation muutoksiin liittyvät konfliktit
- esihenkilön ja alaisen väliset konfliktit
- stressi– ja työuupumustilanteet
- kuppikunnat, pahansuopaisuus, juoruilut, puhumattomuus
- työyhteisökriisi, työpaikalla kriisi
- konflikti työpaikalla
Puolueeton sovittelija varmistaa, että osapuolet kuulevat vastapuolen tavoitteet. Puhumalla, kuuntelemalla mahdollistetaan prosessi, joka kehittää työilmapiiriä paremmaksi.
Mitä tuloksia sovittelulla mahdollisesti saavutetaan?
- työrauha palautuu ja ilmapiiri paranee huomattavasti
- vastuu omasta käyttäytymisestä kasvaa
- avoimuus ja yhteistyökyky lisääntyvät
- jälkipuheet ja juoruilu vähenevät
- erilaisten näkökulmien hyväksyminen helpottuu
Kun konflikti ratkaistaan, työyhteisö voi siirtyä eteenpäin vahvempana ja yhtenäisempänä.
Sovitteluprosessin eteneminen
1. Aloitus -Kartoitamme tilanteen ja soveltuvuuden sovittelulle.
2. Info - Esittelemme sovittelun periaatteet ja prosessin työyhteisön jäsenille.
3. Erillistapaamiset -Erillistapaamiset – Jokainen osapuoli saa yksilöllisen tilaisuuden kertoa näkemyksensä.
4. Sovittelu -Osapuolet kohtaavat yhdessä. Ratkaisun löytämistä tuetaan keskustelun avulla. Laaditaan kirjallinen sopimus.
5. Tiedottaminen -Sopimus ja sen periaatteet kerrotaan toimeksiantajalle.
6. Seuranta -Järjestämme seurantatapaamisen 2–3 kuukauden kuluttua sovittelun päättymisestä.